מע"צ - החברה הלאומית לדרכים - תשתיות כבישים בישראל
	
	
	
	
		
			
		
	

	
	
	
	
	
      
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
	
	
	
	






פורטל מידע בנושא תאונות דרכים - החברה הלאומית לדרכים, או בשמה הקודם מע"מ, אחראית על תשתיות הכבישים בישראל. בואו לקרוא עוד על פעילות החברה
מע"צ - החברה הלאומית לדרכים - תשתיות כבישים בישראל
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
03-7369254
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים

החברה הלאומית לדרכים - פעילות בתחום התעבורה

Hebrew
  

מחלקת עבודות ציבוריות (מע"צ) מעצ

מי מאיתנו לא מכיר את התחושה של להיות תקוע בפקק במשך שעות וכשמנסים לברר מדוע, מתקבל הביטוי השחוק: "עבודות בכביש". לעיתים, לא יודעים כי אותו ביטוי הוא תוצאה ישירה של פעילותה הנרחבת של מע"צ ברחבי ישראל.

מע"צ הנה חברה הפועלת תחת משרד התחבורה ואחראית על תשתיות הכבישים במדינת ישראל. במסגרת זאת, החברה אחראית על תכנון כבישים, מחלפים, גשרים וכל תשתיות הדרכים וכן אחזקתם השוטפת. החברה אחראית על אחזקת מרבית הכבישים הבינעירוניים בארץ.

בשנת 2004 מע"צ שינתה את שמה באופן רשמי ושמה הנוכחי הוא החברה הלאומית לדרכים בישראל, אך רבים עדיין נוטים להשתמש בשם מע"צ.

קיראו על עמותת אור ירוק לשינוי תרבות הנהיגה בישראל

מתוקף היותה גוף כה מרכזי ומשפיע, זכתה מע"צ לביקורת רבה בעבר בתחומים שונים. כך למשל אחת הביקורות הבולטות שהופנו כלפיה היתה בדבר הטיות מכרזים והעברתם למקורבים של ההנהלה.

ברור לכל, שחברה המחזיקה בזכויות לפיתוח הכבישים בישראל מחזיקה במכרזים השווים מאות מיליוני שקלים לקבלני ביצוע, ופעמים רבות בעבר נחשדה מע"צ בתשלומים מופרזים לקבלנים עבור פרויקטים.

תחום נוסף בעייתי מבחינתה של מע"צ בעבר המעסיק אותה גם בהווה, הנו תחום איכות הסביבה. בניית תשתיות הכבישים בארץ הן תחום רגיש, בו לעיתים מתרחשת פגיעה בחי ובצומח ובו בעת בזבוז אנרגיה לתאורת הכביש הנבנה וכו'.

בעבר, תחום זה של איכות הסביבה היווה את אחת מנקודות התורפה הרגישות של מע"צ. אך הביקורת שהצטברה והמודעות הגוברת לנושא איכות הסביבה הובילו את השינוי במע"צ וכיום קיימת רגישות רבה לביקורות.

כך למשל באחד הפרויקטים האחרונים, מציעה מע"צ מכרז בשיטת אסקו (ESCO- Energy service (company לתאורת כבישים.

על פי כללי המכרז, חברות הרוצות לזכות נדרשות להציע פתרונות חוסכי אנרגיה לתאורת כביש. מע"צ מבחינתה מקבלת מספר דברים ממכרז זה: ראשית היא מציעה הליך מכרז מסודר שיכול לעזור לה בנושא הביקורת על מכירת מכרזים לקבלנים, שנית, זוכה מע"צ לפתרון "ירוק" בנושא קיים ולבסוף זוכה לקיצוץ בהוצאות החשמל המהווים כ- 40 מיליון ש"ח מתקציבה נכון להיום.

מעבר לכך, ממשיכה מע"צ בפרויקט מרכזי של הפרטת האחזקה של כבישים מרכזיים בארץ למגזר הפרטי, במסגרת זאת, כבישים מרכזיים, עוברים מידיה של מע"צ לתחזוקה של חברה פרטית הדואגת לכל הצרכים.

באופן מצטבר משקיעה החברה 4 מיליארד ¤ בשנה בתשתיות הכבישים בישראל ומגמה זו צפויה להימשך בשנים הקרובות.

לאחרונה הציגה מע"צ את פעילותה המתוכננת לחמש השנים הקרובות, כאשר נראה שמירב ההתמקדות תהיה באזורי הנגב והגליל.

בתוך כך, פרויקטים לפיתוח על כביש הערבה (כביש 90), כביש עוקף ב"ש (כביש 40), כביש 70, ותוכניות רבות נוספות.

ניתן לומר בוודאות, כי הפרויקטים של מע"צ נוגעים וימשיכו לגעת בעתיד, בצורה זו או אחרת על כולנו.

באתר האינטרנט של מע"צ www.iroads.co.il תוכלו לקבל עדכונים שוטפים על הנעשה בפרויקטים שלהם ברחבי הארץ (שיבושים בזרימה בכבישים, תוכניות פיתוח ועוד).

למידע נוסף בנושא תעבורה: ליחצו כאן  

מודאגים ממצב התאונות בכבישי ארצנו? קראו על כבישים מסוכנים בעולם