רפורמת הביטוח לאופנוע - מאבק הרוכבים
	
	
	
	
		
			
		
	

	
	
	
	
	
      
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
	
	
	
	






תאונות דרכים - בסוף 2009 נכנסו לתוקף חוקים חדשים בביטוח אופנועים וקטנועים. מה כוללת הרפורמה ומדוע הולידה סערה ציבורית?
רפורמת הביטוח לאופנוע - מאבק הרוכבים
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
03-7369254
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים

רפורמת הביטוח לאופנוע - כמה זה עולה לנו?

Hebrew
  

בחודש נובמבר 2009 נכנסה לתוקף הרפורמה בביטוח החובה לאופנועים כפי שהציע בחודש אוגוסט המפקח על הביטוח ידין ענתבי.

על פי ענתבי, מטרת הרפורמה היא להוזיל מחירי ביטוח חובה לאופנועים וקטנועים עבור נהגים זהירים יותר ומבוגרים יותר ללא היסטוריה של תאונות דרכים ושל עבירות תנועה.

הרפורמה השנויה במחלוקת עוררה התנגדות רבה בקרב אוכלוסית הרוכבים, שכן עבור רוב הרוכבים משמעותה התייקרות של פוליסות הביטוח.

מהן העלויות החדשות?

נהגים בגילאי 24-30, שנהגו לשלם כ-3,200 ש"ח לשנה בממוצע על ביטוח לאופנוע, ישלמו לאחר תיקון החוק סכום של כ-3,600 ש"ח, ייקור של 14%.

נהגים בגילאי 30-40 יאלצו לשלם כ-5% יותר ממה שנהגו לשלם עד לתיקון התקנה. עלות ממוצעת של כ-3,100 ש"ח לשנה מגיעה כעת לתשלום של כ-3,250 ש"ח.

לעומתם, נהגים בני 40 ומעלה יהנו מהוזלה של כ6% במחירי הביטוח. תשלום ממוצע של 3,100 ש"ח לשנה יהפוך לתשלום של 2,900 ש"ח.

אליה וקוץ בה רפואמה ביטוח אופנוע

התקנה החדשה יכולה להראות בעייתית במקצת לרוב ציבור הרוכבים בארץ, שכן רובו מורכב מרוכבים "צעירים" כפי שמגדירה אותם התקנה החדשה - הרוב המכריע של נהגי האופנועים בארץ הינו בגילאי 20-40.

בהסתכלות כוללת, מחיר הביטוח יתייקר בכ-12% עבור רוב נהגי הארץ.

ביטוח האופנוע, שנחשב יקר ממילא, יתייקר עוד יותר ויהווה מכשול רציני עבור אותם נהגים שמעוניינים לעקוף את הפקקים של הבוקר או סתם להנות מהבריזה הקרירה של הרכיבה על אופנוע, ויתכן שחלקם יסתפקו בעליה על אוטובוס.

לקיראה נוספת: מתי תאונת אופניים נחשבת לתאונת דרכים?

הסערה הציבורית

במשך שלושה חודשים, מרגע ההצהרה על השינוי ועד תיקון התקנה, עוררו התמורות במחירי הביטוח התאגדויות של מאות ואף אלפי רוכבים.

בהדרגה, הם פקדו את כבישי ישראל על אופנועיהם במטרה למחות, להפגין, ולהשמיע את זעקת העם.

ב-15 לנובמבר התאספו רוכבי האופנועים והקטנועים למיניהם על מנת לחסום את נתיבי איילון תחת הכותרת "ב-15 תל אביב עומדת". זהו הצעד שהחריף את המאבק באופן רשמי, והיווה עליית מדרגה בתקיפות המאבק.

ממאבק עיתונאי מתוקשר של איסוף תומכים, שונה הכיוון לחסימה פיזית של הכבישים, ואף נערך במקום טקס שריפת הפוליסות.

המשטרה טוענת כי במהלך אירועי ה-15 בנובמבר חולקו כ-800 דוחו"ת למפירי הסדר וחוסמי הכבישים. בחודש נובמבר דיווחו גורמי הכלכלה בארץ על ירידה משמעותית במכירות הרכבים הדו-גלגליים וצניחה מאסיבית של השוק.

מאבק האופנוענים לא נפסק כשבמרץ האחרון הצטרפה אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב למאבק. מטה המאבק ארגן מסע של שלושה ימים בחול המועד פסח תחת הכותרת "מעבדות לחירות".

קיראו: אילו סוגי רישיונות נהיגה קיימים?

מסע המאבק חצה ערים מרכזיות בארץ מצפון עד דרום וביניהן באר שבע, אשדוד, תל אביב, כפר סבא, חולון, נהריה, כרמיאל, עפולה ונתניה. המאבק בהתייקרות מחירי הביטוח לאופנועים גרר עמו את אחת הסערות המתוקשרות ביותר בשנים האחרונות.

מאז מאבק הנכים ומאבק הסטודנטים לא נראו מאבקים בסדרי גודל כאלה, עם השפעה ציבורית כל כך נרחבת על הכלכלה, התחבורה ואפילו על הפוליטיקה.

לקריאה נוספת: נכים בדרכים - האם קיים קשר בין נכות לתאונות?