תאונת אופנוע או קטנוע והשפעתן על פוליסות הביטוח עבורם
	
	
	
	
		
			
		
	

	
	
	
	
	
      
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
	
	
	
	






מהי השפעתן של תאונות אופנוע או קטנוע על מחירי הביטוח שאנו משלמים?
תאונת אופנוע או קטנוע והשפעתן על פוליסות הביטוח עבורם
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
03-7369254
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים

השפעתן של תאונות אופנוע על מחירי הביטוח

Hebrew
  

לכלי רכב דו גלגליים, אופנוע או קטנוע, גם יתרונות בהתחמקות מתאונות דרכים בזכות זריזותו. אך ברגע שכלי רכב כזה מעורב בתאונה החוסר בהגנה הקיימת ברכב אחר, מכונית, משאית וכו', גורם לסיכוי גבוה לפציעה חמורה לרוכב.

מסיבה זו קיימים הבדלים משמעותיים במחירי פוליסות ביטוח חובה, צד ג' ומקיף ביין אלה לרכב ארבע גלגלי לדו גלגלי. הסיבות והקשים בביטוח אופנועים וקטנועים יפורטו במאמר זה.

תאונת אופנוע או קטנוע - הסיבות והגורמים

הסיבות הגורמות למרבית התאונות ברכב דו גלגלי הן:

  • החלקה על כביש רטוב, על כתם שמן או על קטע כביש צבוע (כגון במעבר חציה)
  • אובדן שליטה בגלל כביש משובש, או מכל סיבה אחרת

תאונות הנגרמות באשמתו של כלי רכב אחר - במקרים רבים נהגי רכב ארבע גלגלי לא שמים לב לרוכב אופנוע, לרוב מצליחים רוכבי האופנוע להתחמק מפגיעתם אך כאשר אין הדבר עולה בידם עלולים הם לשלם ביוקר על טעותם של אחרים.

ביטוח חובה לאופנועים וקטנועים ביטוח לאופנוע

בגלל הסיכון הרב הכרוך בביטוח כלי רכב דו גלגלי, מן הסיבה המוזכרת לעיל בנוגע לנזקי הגוף הגדולים העלולים להיגרם לרוכב, חוששות חברות ביטוח רבות למכור פוליסות ביטוח לרכבים דו גלגליים. רוכב אשר אינו מוכר לסוכן ביטוח עשוי להיתקל בסירוב מוחלט לבטחו.

לקריאה נוספת: רפורמת הביטוח לאופנוע - כמה זה עולה לנו?

מכיוון שעל כל רכב להיות מבוטח בביטוח חובה נדרש היה פתרון לבעיה זו. הוקם גוף הנקרא "הפול" אשר מחויב לבטח כל נהג הפונה אליו.

בגלל שהפול נאלץ לבטח רכבים בסיכון גבוה מחירי ביטוח החובה שלו גבוהים ב 25% מן המחיר הרגיל (הנקבע על ידי משרד הרישוי).

למרות זאת מפסיד הפול סכומי גדולים בגלל פוליסות שהוא מוכר לנהגים "מסוכנים" –  נהגים עם עבר של מספר תאונות דרכים, נהגים צעירים, נהגים שבעברם דוחות רבים בגין עבירות על חוקי התעבורה (במיוחד נהיגה בשכרות) וכמובן רוכבי אופנועים וקטנועים.

האומדן הוא כי רוב רובם של הפסדים אלה נגרם מביטוח חובה לרכבים דו גלגליים.

סוגי הפציעות הנפוצות בתאונות אופנוע והזכאות לפיצוי בגינן

בתאונות דרכים אין חשיבות למי הוא האשם בתאונה מבחינת הזכאות לפיצוי, לפיכך גם אם רוכב האופנוע עצמו אחראי לנזק שנגרם לו בגלל שהוא זה שגרם לתאונה עדיין יקבל פיצוי שגובהו יוערך על פי חומרת הפציעות שספג. מכיוון שבתאונת אופנוע פציעות אלה יהיו לרוב חמורות יחסית סכום הפיצוי יהיה גדול.

למידע נוסף: חישוב פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

סוגי הפציעות הנפוצות בזמן תאונת אופנוע הן: שברים חמורים (שברים במקומות מרובים, שברים מסובכים, שברים פתוחים), פגיעה בעמוד השדרה, באגן, בגפיים, בצלעות, כוויות ושפשופים, שטפי דם, פגיעות ראש.

רוכבים שהיו מעורבים בתאונה עלולים ללקות בתסמונת פוסט טראומתית העשויה להתבטא בקשיים של ממש בתפקוד יום יומי. 

חקיקה חדשה קובעת כי האחריות לנזקי גוף שנגרמו בתאונה בה מעורבים רכב דו גלגלי רכב ארבע גלגלי לא יתחלקו עוד בצורה שווה ביין חברות הביטוח שאצלם מבוטחים הרכבים המעורבים בביטוח חובה.

החוק החדש קובע כי מעתה יתחלק עומס תשלום הפיצויים כך ששני שליש ממנו יוטל על מבטח הרכב הארבע גלגלי ורק שליש על מבטח האופנוע / הקטנוע.

אחת מן הסיבות ליוזמה מאחורי חקיקה זו היא התקווה כי בעקבות הסדרי החלוקה החדשים יוזלו בעתיד מחירי הביטוח הגבוהים, מן הסיבות שפורטו לעיל, לרכבים דו גלגליים.

למרות חוק זה לא נראה כי לרוכבי האופנועים והקטנועים יש סיבה לשמוח, בגלל ההפסדים הגדולים ל"פול" בגין ביטוח רכבים דו גלגליים כנראה שמחירי ביטוח החובה הגבוהים יישארו בינתיים על כנם.

למידע נוסף על ביטוח כלי רכב: תאונות דרכים בעת נהיגה ברכב ליסינג