תעבורה - מצב הכבישים ושיפור תשתיות בישראל
	
	
	
	
		
			
		
	

	
	
	
	
	
      
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
	
	
	
	






תאונות דרכים - מידע בנושאי תעבורה ומצב הכבישים בישראל, לחץ כאן...
תעבורה - מצב הכבישים ושיפור תשתיות בישראל
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
03-7369254
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים

תעבורה ומצב הכבישים בישראל - מה עושים?

Hebrew
  

מצב הכבישים בישראל - גורם לתאונותעשרות אלפי בני אדם נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים בדרגות חומרה שונות. הן נחשבות למכת מדינה וגורמות בכל שנה למאות משפחות להתווסף למעגל השכול.

למרות שנושא התאונות נחקר כבר עשרות שנים על ידי מדענים וחוקרים ברחבי העולם, עוד לא הצליחו למצוא את הדרך למנוע לחלוטין את התאונות ולהוביל להפחתה משמעותית במספר הנפגעים.

לתאונות הדרכים ישנם גורמים רבים, אותם נהוג לסווג לשני סוגים שונים, הגורם האנושי והגורם הסביבתי.

לצד הגורם האנושי, שעשוי להיות נהיגה בשכרות, חוסר תשומת לב, נהיגה במהירות מופרזת, עייפות וכדומה, מחקרים בתחום של תעבורה מראים כי קיים משקל בלתי מבוטל לגורם הסביבתי.

מהמחקרים השונים עולה כי שיפור תשתיות הדרכים ושיפור תנאי הדרך מביאים לירידה במספר תאונות הדרכים.

קיראו: חוק חגורות הבטיחות

תעבורה ותחבורה על כבישים רעועים

כבישים הם נתיבי תחבורה סלולים המשמשים לתנועת מכוניות, משאיות ואופנועים. השימוש בכבישים הוא עתיק יומין וראשיתו בימי האימפריה הרומית. בישראל קיימים כ-6,000 קילומטרים של כבישים בינעירוניים, בהם משתמשים כ-2 מיליון כלי רכב מדי יום.

מערכת הכבישים המסועפת מתוחזקת על ידי החברה הלאומית לדרכים. בשל העובדה כי עד לפני מספר שנים, נושא הכבישים לא היה קיים בסדר העדיפויות הלאומי, כבישים רבים הוזנחו ולא תוחזקו, מה שגרם להם להיות חלקים בעת מזג אוויר גשום או ללא שטחי הפרדה מבטון (עובדה שגרמה לעתים תכופות לתאונות דרכים חזיתיות).

לקריאה נוספת: אגף התנועה במשטרת ישראל - אכיפת חוקי תנועה

מעקות בטיחות בכבישי ישראל

בתחום של תעבורה ובטיחות בדרכים, למעקות בטיחות חשיבות רבה. בישראל קיימים כ-3,300 קילומטרים של מעקות בטיחות, חלקן ממתכת וחלקן מבטון.

למרות שתאונות רבות נגרמות בשל היעדר מעקות בטיחות מתאימים, לא בכל הכבישים הם קיימים ובחלקם קיימים מעקות בטיחות ישנים ולא יעילים.

מעקות בטיחות מודרניים עשויים מחומרים מיוחדים ונבנים באופן שנועד לספוג אנרגיה של התנגשות כלי רכב ולבלום אותו.

רמזורים ותמרורים

רמזורים ותמרורים הם שלטים המוצבים בצידי הדרך ומנחים את המשתמש בכביש. אי ציות לתמרור או רמזור מהווים עבירת תנועה.

לקריאה נוספת: שיטת הנקודות החדשה – כיצד היא פועלת?

בשל העובדה כי בטיחות בדרכים ושיפור התשתיות אינה נמצאת בראש סדר העדיפויות הלאומי, פעמים רבות נמצאים תמרורים לא מתאימים ובכבישים רבים ניכר המחסור בהם.

מחקרי תעבורה מראים כי הימצאות תמרורים ורמזורים מתאימים עשויה להביא לירידה בהיקף תאונות הדרכים בשל העובדה כי הם מגבילים מהירות, מזהירים את קהל הנהגים ומווסתים את היקף התנועה.

תעבורה ותאורת כביש

תאורת כבישים היא אחד הגורמים החשובים שלא מקבלים את תשומת הלב הראויה בפיתוח התשתיות בכבישים. בישראל לא קיים חוק המחייב תאורה בכבישים עירוניים ובינעירוניים והדבר תלוי בהחלטת החברה הלאומית לדרכים והרשות המקומית.

למרות העובדה כי תאונות דרכים רבות מתרחשות בשעות החשכה, בישראל קיימים כבישים רבים שאינם כוללים פנסי תאורה. הדבר גורם לראייה לקויה של תוואי הדרך בלילה ופוגע בכושר השיפוט של הנהגים.

החברה הלאומית לדרכים – פעילות בתחום התעבורה

החברה הלאומית לדרכים, שהוקמה בשנת 2003, היא הגוף האחראי בישראל לתחזוקת הכבישים הבינעירוניים בישראל, לפיתוח תשתיות חדשות, צמתים וגשרים. בגלגולה הקודם, החברה נקראה בשם מע"צ ולמעשה הוקמה בשנת 1921.

התקציב השנתי שלה עומד על כ-4 מיליארדי שקלים והיא מעסיקה מאות עובדים וקבלני משנה לצורך ביצוע העבודות השונות.

החברה הלאומית לדרכים אחראית על מספר פרוייקטים גדולים בתחום של תעבורה ותחבורה, ביניהם סלילת כביש החוף, כביש מספר 1 ונתיבי איילון.

לצד עובדה זו, במהלך השנים הושמעה ביקורת רבה על התנהלותה ועל טעויות שמהנדסי החברה עושים בתכנון הכבישים השונים.

לחץ כאן למידע על גורמים נוספים לתאונות דרכים בארץ