Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seoweb/domains/caraccident.co.il/public_html/lib/factory.php on line 219
חינוך מונע לתאונות דרכים - שמירת מרחק
נפגעת בתאונת דרכים?
מגיע לך פיצויי כספי!
בדוק את גובה הפיצויי שמגיע לך:
לחצו לשליחה

שומרים מרחק ומונעים תאונות דרכים

אחת מכל חמש תאונות המתרחשות במדינת ישראל היא תאונת חזית – אחור, הנגרמת כתוצאה מאי שמירת מרחק.

שמירת מרחק נאות מהרכב שמלפנים יכול לצמצם משמעותית את התאונות הללו ולמנוע נפגעים ופגיעות קטנות יותר ברכב כגון פגיעת אבן שניתזת מהכביש בשמשה הקדמית והגדלת הראות במקרה של כביש רטוב כתוצאה מהימנעות מהתזת המים מגלגלי המכונית שמלפנים.

איך מודדים מרחק אופטימלי מהרכב שלפניכם?

המרחק הנכון בין רכב לרכב הוא המרחק הנמדד בשיטת השניה האחת. השיטה אומרת כי על הנהג לבחור חפץ נייח בפני הדרך כגון עמוד תאורה או חשמל ולספור שניה אחת מהרגע שהרכב שמלפנים חלף על פניו.

במידה ועבר זמן הקטן משניה אחת במהלך הדרך שעשה הרכב המודד, המרחק קצר מדי ויש להגדילו.

בנוסף, החוק מגדיר במסגרת דיני תעבורה כי על הנהג הנוסע לשמור מרחק שמאפשר למנוע תאונה ולעצור את הרכב בכל עת, וכמו כן לאפשר לרכבים אחרים לבצע עקיפה בביטחה.

לקריאה נוספת: מהי עקיפה מסוכנת על פי דיני התעבורה?

כיום מבצעת משטרת ישראל מעקבים קפדניים אחר מרחק בין רכבים באמצעות מד מרחק משוכלל.

במידה והמד מצא רכב שאינו שומר מרחק נאות, מצלם אותו השוטר ושולח לביתו של בעל הרכב דו"ח בגין אי שמירת מרחק.

שמירה על מרחק בתנאי דרך מציאותיים

בפועל, ההתחשבות בתנאי הדרך נעשית למשימה מורכבת בגלל שלל מרכיבי הדרך – הראות, מצב התנועה, מצב הכביש, שעת הנסיעה, מצב העייפות של הנהג, מהירות מופרזת של הנהגים האחרים ועוד הרבה גורמים אחרים שמשפיעים באופן ניכר על חישוב המרחק הנכון.

קיראו בנושא: נהיגה בשכרות

בגלל המורכבות שבחישוב המרחק הנכון, ממליצים רוב מורי הנהיגה על מרחק של שתי שניות לפי שיטת השניות ולא של שניה אחת.

במצבים של עייפות מוגברת, יום עבודה ארוך וראות לקויה, כדאי להגדיל את המרחק למרחק של שתיים וחצי שניות ואפילו שלוש, ליתר ביטחון.

בנסיעה במהירות של 100 קמ"ש עובר הרכב מרחק של כ60 קילומטרים בשתי שניות, המהווים את המרחק הנאות לשמירה בנסיעה במהירות זאת.

השיקול המשפטי - מי אשם במצב של תאונה?

ברוב המקרים בית הדין לענייני תעבורה מוצא את הנהג הפוגע, זה שנמצא מאחור, כאשם הבלעדי בתאונות חזית – אחור. עם זאת, בית הדין לא פוסל לחלוטין את האפשרות כי תאונות דרכים יגרמו באשמת הנהג שמלפנים או שהתאונה פשוט הייתה בלתי נמנעת.

יש מקרים בהם בית הדין יחליט באופן חד משמעי כי הנהג שנסע מאחורי הרכב הנפגע שמר על מרחק נאות ובכל זאת התרחשה תאונה כאשר הגורם לתאונה היה הרכב שמלפנים, למשל כתוצאה מבלימת פתע שלא לצורך שמירה על בטחון הסביבה.

קיראו: יעוץ משפטי לנפגעי תאונות דרכים

על נהג שנוסע בדרך חל איסור מוחלט לבלום בלימת פתע שלא לצורך שמירה על בטיחות התנועה (תקנה 53 לדיני התעבורה). נהג שעבר על עבירה זו ונפגע מנהג ששמר על תקנה של שמירת המרחק הנאות, יואשם בגרימת התאונה, דבר העשוי להוביל אל שלילת רשיון מיידית.

בואו לקרוא חוות דעת על: נהגי מוניות ואוטובוסים בישראל