בטיחות בדרכים בעולם - לישראל עוד דרך ארוכה
מפתיע לגלות שלמרות אין ספור מסעות פרסום, עבודות תשתית ושיפורים טכנולוגיים במערכות הבטיחות של כלי רכב, במדינת ישראל עדיין נהרגים מדי שנה מאות בני אדם על הכבישים ואלפים נוספים נפצעים בדרגות חומרה שונות.
תאונות הדרכים הינן אחד הנגעים הגדולים ביותר בחברה הישראלית, אך למרבה הצער נראה כי הפתרון לבעיה זו עודנו רחוק. למעשה, ניתן לומר שלפי הסטטיסטיקות לשנת 2010 דומה כי הפתרון מתרחק מאיתנו אפילו יותר, שכן מספר ההרוגים בתאונות דרכים בארץ בשנה החולפת גדל ביחס לשנה שקדמה לה.
ובינתיים בישראל, לא מיישמים פתרונות מהעולם
המצב בכבישי הארץ מעציב עוד יותר לנוכח העובדה, כי קיימים פתרונות רבים לצמצום כמות הנפגעים בכבישים, אשר מיושמים במדינות רבות בעולם, אך לא בישראל.
את שלל הפתרונות הללו ניתן לסווג לשלושה סוגים מרכזיים: פתרונות תשתיתיים ומכאניים, פתרונות מבוססי חקיקה ופתרונות תודעתיים.
לחצו כאן לקריאה בנושא התקני בטיחות ברכב ועוד:
חיישן תנועה לרכב
מושבי בטיחות לילדים ותינוקות
חוק חגורות בטיחות
תכנית הורה מלווה
רכב ידידותי לסביבה- טכנולוגיה ובטיחות
פתרונות לבעית הבטיחות בדרכים בארץ ובעולם
הסוג הראשון של הפתרונות מבוסס על שיפורים במערכות התנועה והרכב במדינה, אשר מאפשרים נהיגה בטוחה יותר וצמצום כמות הנפגעים בתאונות, כמו גם הפחתת חומרת פציעתם.
כך למשל, הקמת כיכרות תנועה הינה מענה וודאי לצמצום כמות התאונות בצמתים עירוניים, והפרדת נתיבים באמצעים שונים דוגמת כבלי מתכת, חוצצי בטון ועוד מפחיתה באופן משמעותי את התאונות הקטלניות במידה ואלה אכן מתרחשות.
נוסף לכך, מדינות רבות בעולם החלו להתנות מכירת רכבים חדשים בשטחן רק במידה ומותקנים בהם אמצעי בטיחות שונים, כמו למשל מערכות סיוע שליטה על הרכב.
סוג הפתרונות השני מותנה בחקיקות שונות, אשר מצמצמות במספר אופנים את כמות התאונות וחומרתן. כך למשל, בארצות שונות באירופה מהירויות נסיעה באזורים שונים הופחתו והושם דגש על החמרת מיצוי הדין עם עברייני תנועה הנוהגים במהירות מופרזת ומבצעים עברות אחרות, הן לשם הורדתם מהכביש והן למטרת הרתעה.
סוג הפתרונות השלישי, הפתרונות התודעתיים, מתמקד בחינוך הציבור לגבי חשיבות הנהיגה הבטוחה. ואכן, במדינות רבות בעולם מתקיימות תוכניות חינוך מונע ונערכים מסעות פרסום אינטנסיביים, אשר מטרתם שיפור הרגלי הנהיגה של הציבור הרחב ויעילותם מוכחת.
ועד שהמדינה תתעורר - כיצד לקחת אחריות על שלומנו ושלום יקירינו
ממשלת ישראל ובתוכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אכן מקדישה מאמצים לצמצום תאונות הדרכים, אולם לא ניתן לומר, כי היא מפגינה את אותה מידת נחישות שמפגינות ממשלות אחרות ברחבי העולם בעניין זה.
כך למשל, בעוד שבמדינת ישראל נחקקים חוקים מהוססים אשר אינם נאכפים באופן סדרתי, או שיוצא מעת לעת מסע פרסום זניח אודות בטיחות בדרכים, ממשלות אירופה כולן שמו להן למטרה את צמצום תאונות הדרכים בעשרות אחוזים בקנה מידה יבשתי.
אולם, מעבר להצהרות, ממשלות רבות באירופה הורידו את הכפפה והן נוקטות מספר רב יותר של צעדים ביחס לשלושת התחומים שהוצגו לעיל, צעדים אשר מצמצמים את מספר תאונות הדרכים בשטחן מדי שנה באחוזים ניכרים.
על מנת להילחם בנגע תאונות הדרכים בארץ, לא די במסעות פרסום לציבור הרחב, שכן השינוי התודעתי החשוב ביותר לשינוי תרבות הנהיגה בישראל טרם התרחש, זה אשר נדרש להתחולל בקרב מקבלי ההחלטות וקברניטי המדינה.
אך עד שהמדינה וראשיה יתעוררו, כל אחד מאיתנו יכול לסייע ולו במעט לצמצום תאונות הדרכים בארץ - לטובתו שלו, לטובת אהוביו, ולמען הציבור הרחב.
כל שעלינו לעשות הוא להאט את מהירות הנסיעה, להיות מעט יותר אדיבים לנהגים שסביבנו, לחשוב פעמיים לפני שמבצעים פעולה חפוזה ולנקוט במשנה זהירות.