נהגים זה בשבילכם! דיני תעבורה שחשוב להכיר
כאשר מדובר על דיני התעבורה, קיימות תקנות רבות אשר חשוב להכיר. זאת מפני שמעבר על תקנות אלו תזכה אתכם בקנס משמעותי אך מעבר לכך, בעיקר מפני שתקנות התעבורה נכתבו בדם.
כאמור, קיימות תקנות תעבורה שונות אשר הן חשובות, ננסה כעת לסקור כמה מהן שהינן נפוצות ושחשוב להכיר.
נהיגה בשכרות
תקנות התעבורה בנושא נהיגה בשכרות החמירו מאוד עם השנים וכיום נהיגה בשכרות מהווה את אחת מתקנות התעבורה הנפוצות החמורות.
הרצון של המחוקק לעורר הרתעה בעניין זה יצר מצב שהאכיפה בתחום מוגברת והקנסות אשר ניתנים הינם גבוהים מאוד. אדם הנתפס נוהג בשכרות יקבל פסילה של 30 יום במקום ורכבו יעוקל ל- 30 יום באופן מיידי. זאת בטרם הוגש כתב אישום.
חריגות חמורות של כמות האלכוהול המותרת גררו פסילת רישיון מנהלית לתקופות זמן של עד שנה.
תאונות "פגע וברח"
תאונות "פגע וברח" נכללות תחת התאונות בהן לא ידוע מי הנהג הפוגע ואין על מי להטיל את האחריות לאירוע. תאונות אלו נפוצות שכן פעמים רבות, נהג אשר פגע בהולך רגל או רוכב אופניים ולא ידע מה לעשות, נבהל וברח מהאזור מתוך פאניקה.
חשוב לציין שהחוק מחמיר עם נהגים אשר בורחים ממקום האירוע ומפקירים את הפצוע ולכן מלבד התאונה, חושף הנהג הפוגע את עצמו גם לעבירה של הפקרת הפצוע, דבר שנתפס כשלילי ביותר בבתי המשפט.
תקנות התעבורה קובעות, כי צריך לנסוע בזהירות ואין לפגוע בהולכי רגל, אך אם כבר נפגע אדם בעת הנסיעה, מומלץ לא להגיע למצב של "פגע וברח" שכן, כאמור, החוק לא יעמוד לצידכם במצב זה.
קיראו עוד על פיצויים לנפגעי תאונות "פגע וברח"
תאונת דרכים קטלנית
תאונות דרכים קטלניות הן תאונות במהלכן נהרג אדם. גם אם סעיף זה אינו נראה קשור באופן מיידי אליכם כעת, חשוב לזכור כי לצערנו, כל אחד עשוי להיתקל במצב בו הוא נקלע לתאונת דרכים כזו, מפני שזו אחת הסכנות הידועות בעת קבלת האחריות על הנהיגה ברכב.
למידע נוסף: תביעת פיצויי עיזבון בתאונת דרכים
עם זאת, ישנו הבדל משמעותי בין סעיפי האישום המוגשים. כך למשל, אם מוגש בעקבות תאונת דרכים קטלנית כתב אישום על מוות ברשלנות, העונש המירבי הוא עד 3 שנות מאסר והמשפט יידון בבית משפט השלום. לחילופין אם יוגש כתב אישום על הריגה, העונש המירבי הוא עד 20 שנות מאסר והמשפט יתנהל בביהמ"ש המחוזי.
הפער בין שתי האפשרויות יוצר את מצב זה של תאונת דרכים קטלנית, כמצב חשוב בו מומלץ להיעזר בעו"ד המתמחה בתחום. אך המינימום בשלב הנוכחי הוא להכיר את ההבדלים בתקנות התעבורה בנושא.
חגורת הבטיחות
על מנת למנוע את קטלניות התאונות המוזכרות לעיל, חוקקו את חוק חגורות הבטיחות שמהווה נושא משמעותי בתקנות התעבורה. חובת חגירת החגורות בטיחות עולה מתקנה 83 ב (א) לתקנות התעבורה וקובעת שבכל רכב על הנוסעים להיות חגורים באופן מלא.
לקריאה נוספת: נכים ותאונות דרכים
חגורת הבטיחות מצילה חיים ויכולה להיות ההבדל הדק בין חיים למוות. יתר על כן, בשנים האחרונות ועם הגברת המודעות לנושא ולחשיבות החגורה, מהווה תקנה תעבורתית זו אבן יסוד שנבדקת על ידי המשטרה, נאכפת, ועליה מוטלות קנסות כבדים.
דיבור בטלפון סלולארי
תקנות התעבורה החדשות יחסית קובעות כי אין לדבר בטלפון סלולארי בעת הנהיגה. גם תקנה זו נאכפת ביתר שאת בשנים האחרונות על ידי המשטרה בגלל פופולאריות הטלפון הסלולארי בישראל, ורצון המשטרה להרתיע. גם בנושא זה, מדובר על הטלת קנסות כבדים על העבריין.
לקריאה נוספת: נהגי אוטובוסים מוניות ותרבות נהיגה