עקיפה מסוכנת בניגוד לחוק
החוק מגדיר מקרים רבים בהם העקיפה אסורה ומסוכנת. עם זאת ישנם מספר מקרים בולטים עליהם ניתנים גם מרבית הדוחות: עקיפה בדרך לא פנויה, עקיפה כאשר שדה הראייה מוגבל או חסום, ועקיפה על קן הפרדה רצוף (פס לבן).
מאמר זה מפרט מקרים אלה , את העונשים הקבועים בחוק עליהם וכיצד להתמודד עם דוח שניתן לך על עקיפה מסוכנת.
רשימת עקיפות מסוכנות:
עקיפה בדרך לא פנויה
לפי סעיף 47 (ד) לדיני התעבורה, כאשר לנהג יש שדה ראיה חופשי ופתוח של התנועה שמולו, רואה שבנתיב הנגדי מתקרב רכב, מתעלם מכך ועדיין יוצא לעקיפה. מדובר בעבירה מסוכנת ביותר שתביא בוודאות גדולה להתנגשות חזיתית, אשר נובעת מאדישות וקלות דעת. דבר זה מצוין בדרך כלל בדוח, בנוסף על נתוני האירוע אשר מגדירים אותו ככזה.
החוק ובתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירה זו. זוהי החמורה שבעבירות העקיפה, ועליה עונש מינימום של שלושה חודשי פסילה בפועל. קצין משטרה יכול לתת עליה פסילה מנהלית של 30 יום במקום, והיא גוררת 10 נקודות.
רוצים להבין טוב יותר את שיטת הנקודות החדשה? לחצו כאן
עקיפה בשדה ראייה מוגבל או חסום
לפי סעיף 47 (ה)(1) מדובר ביציאה לעקיפה במצב בו "הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל" עקב תוואי הכביש ותנאי השטח או מזג האוויר, כך שלא ניתן לראות אם הנתיב הנגדי פנוי במידה שמאפשרת עקיפה. לרוב זהו סעיף העבירה שניתן כאשר נהג עוקף במקום ללא שדה ראייה מספיק ומגלה שהדרך אינה פנויה.
זוהי עבירה פחות חמורה מעקיפה בדרך לא פנויה, ואינה גוררת עונש מינימום של פסילה, שכן היא מעידה על רשלנות אבל לא על נהיגה תוך ידיעה ברורה של הסכנה ואדישות אליה. היא גם יכולה להביא לתאונה בסבירות פחות גבוהה מאשר עקיפה בדרך לא פנויה.
חציית קו הפרדה רצוף
לפי סעיף 47(ה)(5) עקיפה במקום שיש בו קו הפרדה רצוף הוא עבירה, ללא קשר לשיקולים נכונים או לא נכונים מאחורי סימון קן רצוף באותו קטע כביש. מספיק שיוכיח השוטר שהנהג חצה פס הפרדה רצוף כדי שתתקיים הרשעה. אם סומן קו מקווקו בצד הימני של קו הפרדה רצוף, מותר לעקוף באותו מקום. גם עבירה זו יכולה להביא לפסילה מנהלית וגוררת 6 נקודות.
קיים גם סעיף בחוק שהוא שילוב של שני הסעיפים האחרונים - “עקיפה מסוכנת בקו הפרדה רצוף" – אשר גורר 10 נקודות ומאפשר פסילה מנהלית, אך אינו מחייב עונש מינימום של פסילה.
לקריאה נוספת: מה אומר החוק על שימוש במכשיר סלולארי בעת הנהיגה?
עקיפה מימין
העקיפה מימין אסורה ומסוכנת מכיוון ששדה הראייה של נהג הרכב הנעקף הינו מוגבל בכיוון זה. עקיפת רכב מצד ימין מותרת רק כאשר הרכב הנעקף פונה שמאלה או מאותת על כוונה לפנות שמאלה; בפנייה שמאלה אל כביש חד סטרי; או כשהעוקף נמצא בנתיב שמיועד לפנייה ימינה בלבד. המשותף למקרים אלה הוא שקטן הסיכוי שהרכב הנעקף יסטה לפתע שמאלה מבלי להסתכל היטב.
קיימים עוד מספר מקרים של עקיפה מסוכנת אשר נדיר שהם נאכפים:
- עקיפה בקרבת מעבר חצייה
- העקיפה אסורה סמוך למעבר חציה שמסומן על הכביש או על ידי תמרור, הן כשמתקרבים אליו והן אחרי שעוברים אותו. אותו הדבר אמור בעקיפה בסמוך למסילת ברזל.
- עקיפה בצומת
- עקיפה בתוך צומת, או עקיפה שמסתיימת בתוך צומת. האיסור אינו חל כשיש יותר מנתיב אחד באותו כיוון נסיעה, או כשעוקפים רכב דו גלגלי, בעל חיים או עגלה רתומה לבעל חיים.
איך להתנהג במקרה וקיבלת דו"ח?
באם הדוח יגיע לבית המשפט, ייבחנו בדיון פרטים שונים כגון: המרחק בין הרכב העוקף לבין השוטר, רוחב הכביש והשוליים, שדה הראייה במקום, אופן עריכת הדוח ועוד. על כן כדאי לשים לב לפרטים אלה בדו"ח, לבדוק את הסיכויים שהדוח יביא להרשעה, ואת חוקיות הדוח.
למשל, לרוב נרשמים דוחות על עקיפה על ידי שוטרים בניידות סמויות שנעקפים על ידי הנהג המואשם. ייתכן שיתפתחו במקרה זה נסיבות המביאות לכך שהשוטר נעשה מעורב רגשית בדוח ואם ניתן להראות זאת בבית המשפט, הדבר עשוי להביא להקלה בעונש ואולי אף לזיכוי.
בשעת רישום הדוח מומלץ לא להתווכח עם השוטר, להיות אדיב ולא להעיר הערות שירשמו בדוח ויביאו לאנטגוניזם מצד השוטר ומצד השופט שידון בעבירה. מצד שני, יש להימנע מלומר כל דבר שעלול להתפרש כהודאה באשמה. כדאי לצלם את זירת האירוע כעדות לבית המשפט.
זקוק לייעוץ משפטי? לחץ כאן